Saturday, April 3, 2010

bab31

BAB 31
“Manis budak tu.” Komen pertama dari Puan Lily.
“Betul. Pandai ambil hati.” Komen kedua dari Encik Kamaruddin. Dan sudah tersenyum hingga tiada apa yang mampu menahannya dari tersenyum memanjang. Dia menekan pedal minyak, lalu perlahan kereta yang dipandunya meluncur.
Tika itu hon dari kereta Sarina berbunyi dan dia melambai. Seisi kereta itu mengangguk lalu melambai. Termasuklah Yusry. Dia menegakkan badannya agar dapat melihat Sarina dengan jelas.
“Siapa tu nek?” tanya Yusry. Dari tadi dia melihat kehadiran Sarina. Dia tidak mengenali Sarina. Dia memandang Puan Lily disebelahnya. Pandangan Puan Lily beralih pada cucu sulungnya pula.
“Kawan pak su. Yus kenal?” tanya Puan Lily.
Yusry menonjolkan muka tiada perasaan. Kemudian, dia menggeleng.
“Cantik juga.” Komen Yusry selamba. Jujur benar bunyi jawapannya. Seisi kereta itu ketawa dengan kata-kata yang terbit dari mulut Yusry.
“Yeke?” tanya Dan bangga. Senyuman meniti dibibirnya. Encik Kamaruddin menyeka air mata gembira yang terlihat dikelopak matanya. Terhibur hatinya dengan cucunya itu.
“Yalah. Pak su suka dia ek?” sela Yusry. Pertanyaan itu membuatkan Dan terkedu. Encik Kamaruddin dan Puan Lily serentak mengalih pandangan pada Dan. Dari ekor mata Dan, dia dapat melihat Encik Kamaruddin menanti jawapan darinya.
“Pak su tak boleh cakaplah Yus. Dia dah terkedu.” Jawab Puan Lily sambil mengusap bahu Yusry.
“Apa tu terkedu?” dia yang tidak faham maksud perkataan itu, terus bertanya. Kanak-kanak!
“Maksudnya, tidak boleh berkata apa-apa.” Jelas Puan Lily lalu menala matanya pada Dan yang memandu dengan senyap. Senyuman sudah mati dari bibirnya, dengan pertanyaan cepumas sebentar tadi.
Encik Kamaruddin merenung lembut Dan. Dia pula resah dengan renungan itu. Dia dapat melihat cara Dan merenung Sarina. Macam hendak telan saja.
‘Parah juga, anak aku ni,’ desah hatinya.
“Speechless?” tanya Encik Kamaruddin. Dan menelan air liur.
Encik Kamaruddin sudah ketawa terbahak-bahak. Seronok pula dapat melihat wajah Dan yang cemberut kadang-kadang.

No comments:

Post a Comment