Saturday, April 3, 2010

bab37

BAB 37
Keesokan harinya, Dan bangun bersama semangat yang memuncak. Dia tersenyum sepanjang hari. Sampaikan semasa dia turun bersarapan tadi, masih tersenyum. Pelik Puan Lily dan Encik Kamaruddin melihatnya.
“Kamu ni kenapa Dan? Senyum-senyum dari tadi. Ada apa apa ke yang kami tak tahu?”
Dan hanya menggeleng, gaya membalas jawapan kepada Encik Kamaruddin. Makannya pula berselera. Ditambah berkali-kali. Sebelum ini, hanya tambah dua kali saja, tapi kali ini, empat kali!
Tidak terjangkau fikirannya. Hati Dan berbunga riang, apabila teringatkan mimpinya malam tadi. Bercahaya saja mata Dan. Terjongket kening Puan Lily lalu memandang Encik Kamaruddin. Dibalas dengan mengangkat bahu, tanda tidak tahu.
“Kamu ni kenapa yang pagi-pagi lagi dah tersengih macam orang baru dapat bini malam tadi.” Puan Lily bertanya sebaik saja meletakkan pinggan berisi nasi goreng dihadapan suaminya.
‘Memang pun! Baru aje dapat bini malam tadi,’ jerit hatinya. Namun tidak diluahkan Dan, bimbang Puan Lily terkejut kera pula nanti. Suapan demi suapan, disuap bersama bahagia yang mendatang.
“Hari ni Dan tak balik rumah kot. Pergi rumah kawan.” Ucapnya bersama senyuman masih meniti dibibir.
“Di mana rumah kawan kamu tu? Lelaki ke perempuan.”
“Mestilah perempuan. Tu yang pagi-pagi lagi dah senyum.” Sampuk Encik Kamaruddin. Dan senyap saja. Memjawab pun tidak. Dia meneruskan sarapan.
“Orang tanya, dia buat tak tahu saja.” Masih lagi suara Puan Lily ditahap boleh dikawal.
“Di Kedah.” Tidak pula dia jawab soalan yang kedua. Puan Lily memandang Dan dari ekor mata. Rasa curiga juga.
“Rumah Rina ya?” pertanyaan yang lembut dari Puan Lily membuatkan Dan tersedak. Segera Encik Kamaruddin menghulurkan air suam kepada Dan. Segera dia menyambut. Tekaknya terasa pedih.
“Dah agak dah. Ibu bapa dia bagi ke kamu pergi rumah dia? Nak pergi sana buat apa?” tanya Puan Lily lagi. Encik Kamaruddin hanya bertindak sebagai pendengar. Dia cukup malas hendak masuk campur. Biar saja isterinya bertanya.
“Err...err...hah! Ada bahan yang Dan perlukan dari dia.” Jawab Dan gagap.
‘Bahan apa pula? Tak pernah-pernah aku minta bahan dari sayangku, Rina. Ah, gasaklah!’ hatinya bersuara. Hatinya mengekek-ngekek gelak. Kalau Puan Lily tahu dia buat begitu, mampus dia dikerjakan.
“Yalah tu. Kalau rindukan si Rina tu cakap ajelah. Tak payah nak menipu, pergi ambil bahanlah, itulah, inilah...” bebel Puan Lily. Tahu sangat yang bersarang dalam hati anaknya yang bongsu itu.
Dan termengkalan. Dia tertangkap. Encik Kamaruddin hanya tersenyum dari sebalik surat khabarnya. Suka benar kalau isterinya membebel. Terasa seperti isterinya itu menyanyi lagu.
Dan memandang geram surat khabar itu lebih tepat memandang menembusi surat khabar itu, memandang Encik Kamaruddin yang hanya senyap.
“Dan pergi dulu.” Cepat-cepat dia mahu beredar dari situ. Malas hendak mendengar Puan Lily membebel. Alamatnya, sejam selepas itulah, baru habis.
“Hah! Orang tak habis membebel lagi ni. Orang tanya, suka ke dengan Rina tu, ooo...tak menjawab. Ha, padan muka. Berlagak sombong lagi. Bila rindu, sanggup pergi jauh semata-mata nak jumpa Rina...” Puan Lily terus terusan membebel walaupun Dan sudah berada di dalam kereta. Hanya peminat setianya, iaitu Encik Kamaruddin saja yang mendengar. Dan mengundurkan keretanya dari garaj kereta lalu meluncur laju diatas jalan raya.
Dia mahu segera sampai ke Kedah. Mahu segera berjumpa dengan Sarina. Hatinya yakin, dia sudah milik Sarina. Sarina sudah memiliki hati dia.
Malam tadi, dia melakukan sesuatu yang jarang dia lakukan dan malam tadi dia melakukannya dengan rela hati. Tidak pula dia sangka, hatinya mendesak melakukan itu. Dia buat solat istikharah. Dia sendiri terperanjat. Selepas berbual dengan Sarina, dia terus mengambil wuduk lalu melakukan solat istikharah. Hatinya mendesak melakukan itu.
Setelah dia bangkit, dari lenanya. Jawapan yang dia berharap sangat muncul. Kedatangan Sarina berulang kali, memberikan jawapan. Apa pun yang berlaku, dia akan pertahankan Sarina serta cinta mereka. Itu janjinya.
“Helo! Andy! Aku ambil EL hari ni.” Sebelah tangan menggenggam stereng, manakala sebelah lagi menggenggam telefon bimbit.
Dan menunggu sebentar. Menunggu tindak balas dari pengurusnya, Andy.
“Okey. Terima kasih.” Terus dia memutuskan talian. Pandangan menumpu dijalan semula.
Laju saja dia membawa kereta tanpa dia sedari. Setelah menyedari meter keretanya telah melebihi had kelajuan, dia memperlahankan keretanya. Bimbang juga andai tidak sempat berjumpa dengan Sarina, dan melakukan perkara yang sudah dirancang tadi, dia sudah kembali ke daerah batu dua. Dia belum mahu lagi. Kahwin pun belum lagi!

No comments:

Post a Comment