Saturday, April 3, 2010

bab42

BAB 42
“Mana Sarina ni?” tanya Ina pada entah siapa. Mungkin pada dirinya sendiri. Melilau matanya memandang keliling. Mencari kelibat Sarina. Malam tadi Sarina menelefonnya dan meminta berjumpa dengannya. Nasib baik hari itu dia cuti. Kalau tak jangan haraplah nak berjumpa.
Jam ditangan dibelek. Warna emas. Dihadiahkan oleh seseorang yang telah lama bertakhta dalam hatinya. Namun telah dirobek hatinya. Pada mulanya dia mahu membuang saja jam itu namun hatinya melarang. Entah mengapa hatinya melarang. Direnung jam yang bersalut sedikit permata sekelilingnya. Memang nampak elegan.
Dipandang keliling semula. Restoran Sang Burung nampak agak sesak dengan orang yang agaknya tengah menikmati jamuan tengah hari. Lunch time!
“Lambat betul minah ni. Nantilah kalau dia sampai, aku genyeh-genyeh kepala dia.” Bibirnya mengulum. Geram. Apa juga yang minah tu nak sampai tak menyempat-nyempat nak berjumpa. Padahal bercakap dalam telefon pun sama saja.
Kalut betul suara minah tu malam tadi supaya berjumpa dengannya disitu. Tapi, kelibat batang hidung pun tak muncul lagi.
“Hai.” Tegur seseorang dari belakang. Tapi, suara lelaki. Bukannya suara perempuan atau Sarina. Ina yang tidak sempat proses suara siapa yang bergema digegendang telinganya, menoleh.
Berubah riak wajahnya. Dipandang kembali ke depan lalu mengetap bibir. Tiba-tiba rasa marah yang marak menyala dalam hatinya. Di pejam mata. Cuba menghalau rasa marah.
“Ina.” Perlahan suara Hafiz memanggilnya. Matanya celik. Terpandang wajah sedih dan agak cengkung Hafiz. Nampak tidak bermaya wajah itu. Janggut liar tumbuh merata disekitar mukanya. Kesian juga Ina. Namun cepat cepat dihindar rasa itu.
“Apa yang awak nak?” tanya Ina. Kasar. Tersentap hati Hafiz. Tapi tidak disalahkan pada Ina. Sememangnya dia bersalah. Betul kata Adam. Sebenarnya dia cinta dan sayang pada Ina. Bukannya Sarina. Jika tidak masakan dia boleh rasa macam dah mati sejak putus hubungan dengan Ina. Terasa dunia lenyap baginya.
“Tolong Ina. Maafkan saya. Tolong maafkan saya. Saya dah sedar kesilapan saya. Saya minta maaf Ina. Tolong maafkan saya.” Rayu Hafiz dengan tulus. Mukanya menahan rasa perit.
“Maafkan awak? Setelah apa yang awak buat pada saya, awak ingat senang saya nak maafkan awak. Ingat senang ke? Bukan mudah nak rawat hati saya yang luka. Bukan mudah Hafiz.” Tekan Ina. Hafiz tertunduk seketika. Mata Ina pula sudah berkaca. Rasa sakit singgah dihatinya.
“Saya tahu Ina. Biarkan saya yang rawat luka awak. Tolong benarkan saya rawat luka awak.”
“Benarkan? Huh, setelah apa yang saya lalui, bukan mudah saya nak terima awak kembali. Sebenarnya, awak tak silap langsung. Tapi, saya yang silap. Silap kerana jatuh cinta pada awak. Dan yang paling saya kesal, adalah mengenali awak. Itulah kesilapan terbesar saya.” Ina seperti mahu beredar dari situ. Tapi, tidak bergerak juga punggungnya. Terasa terlekat dengan gam gajah atau singa.
“Saya tahu tak mudah untuk awak terima kembali, malah mungkin awak membenci saya sekarang ni. Tapi, benarkan saya mencintai awak kembali. Tolonglah Ina. Saya merayu pada awak. Saya sudah menerima pembalasan saya atas kesilapan saya melukakan hati awak. Saya merana. Saya hidup tidak senang. Sepanjang masa saya teringatkan awak. Sampaikan saya mengajar pun, tidak boleh tumpu. Ingatan saya hanya pada awak. Hanya awak, Ina. Tolonglah terima saya kembali.”
“Kenapa saya perlu terima awak kembali? Cakap? Kenapa saya perlu maafkan awak? Cakap?” jerit Ina. Beberapa pengunjung disitu memandang mereka. Tapi, tidak lama. Tidak mahu masuk campur pasangan yang lara hati itu.
“Sebab awak mencintai saya. Dan begitu juga saya. Saya mencintai awak Ina. Hanya awak yang bertakhta dalam hati saya. Hanya awak. Bukan orang lain.”
Ina terdiam dengan bicara Hafiz sebentar tadi. Sememangnya dia tidak tahu mahu berkata apa. Lidahnya kelu. Hatinya mengiakan apa yang Hafiz katakan tadi. Ya, dia masih mencintai Hafiz. Sudah ditanam benih-benih benci namun tidak subur. Layu semuanya.
“Saya mahu kembali pada awak Ina. Saya mahu mencintai awak kembali. Izinkan saya bertakhta dalam hati awak kembali. Saya merayu pada awak.” Rayu Hafiz lagi.
Ina lemah dengan rayuan Hafiz yang kedengaran tulus dan ikhlas itu. Dia diam tidak terkutik. Meja yang menjadi mangsa tatapan matanya. Mata kian bertakung dengan air jenih yang bercahaya. Hatinya menjerit mahu kembali. Tapi, setelah difikir kembali, apa yang dia akan dapat andai dia kembali pada Hafiz. Cinta? Benarkah? Didongak kepala memandang jejaka yang masih bertakhta dalam hatinya.
“Apa yang akan saya dapat jika saya kembali pada awak? Sakit dihati? Sudahlah Hafiz, awak balik sajalah. Buang masa awak saja. Baliklah. Saya tak nak tengok muka awak lagi.” sergah Ina. Matanya membulat merenung Hafiz yang suram saja riak wajahnya. Cengkung wajah jejaka itu. Diseka air jernih yang mengganggu penglihatannya.
Ina mahu berdiri lalu pergi dari situ namun terbantut. Panggilan dari Hafiz mematikan langkahnya. “Ina! Tunggu!”
Ina yang mengadap arah lain memejamkan mata. Mahu hentikan air mutiara yang mengalir. Dia tidak cukup kuat. Dia tidak kuat. Hatinya tidak kuat mahu berlawan dengan pujuk rayu Hafiz.
“Dengar dulu apa yang saya nak cakap.” Ina masih berdiri disitu. Orang sebelah meja mereka memandang perlakuan anak muda itu. Masing-masing senyap mendengar kata-kata yang bakalan keluar dari mulut Hafiz.
“Saya akui, saya sukakan Rina. Saya akui, yang saya selesa bersama Rina. Tapi, sebenarnya saya lebih sayangkan awak, saya cintakan awak. Saya tak boleh hidup tanpa awak. Saya hilang arah tanpa awak. Tolonglah, Ina. Maafkan saya. Saya cintakan awak dan saya tahu yang awak juga cintakan saya. Oleh itu...”
Tiada lagi suara Hafiz yang menyapa telinga Ina. Hanya kedengaran derap kerusi yang ditolak dan tapak kaki yang mendekati Ina. Ina mengetap bibir sambil memejam mata. Hatinya berdebar-debar. Tidak tahu buat apa. Rasa nak lari dari situ tapi kakinya tidak bergerak. Bagai digam dengan silikon.
“Buka mata kamu Ina.” Arah Hafiz. Bagai dipukau, Ina membuka mata. Hafiz berada dihadapannya. T-Shirt hijau berlatarbelakangkan hijau daun pisang menyerlahkan ketampanannya. Dia tersenyum. Ina terpana. Makin kronik debar jantungnya.
Tiba-tiba Hafiz mengeluarkan sebuah kotak berwarna merah. Ina terpaku. Diam tidak berkata apa. Tercengang agaknya. Jari jemari Hafiz membuka kotak itu. Terserlah cincin yang disaluti emas dan seketul berlian yang berbentuk hati bergemerlapan. Mata milik orang sebelah mereka terbuka luas. Mulut ternganga. Jaga-jaga, nanti lalat masuk! Bodoh pula seminggu!
“Saya hendak mengambil awak sebagai isteri saya yang sah. Sudikah awak?” tanya Hafiz dengan nada romantik. Penonton sebentar tadi, mengumam sesuatu. Agaknya menyuruh Ina menerimanya. Ina pula diam terperanjat. Dia tidak bergerak dari tadi. Perasaan terkejut dan terperanjat menguasai dirinya.
“Ina.” Panggil Hafiz perlahan sambil tersenyum. Dia sendiri terperanjat dengan tindakannya. Apa yang merasuk dirinya pun tidak dia tahu.
Ina tersentak. Dia memandang Hafiz. Pandangannya seperti tidak percaya. Dialih matanya pada cincin itu pula. Bersinar-sinar cincin itu bagai meyuruh Ina mengambil lalu menyarung pada tangannya. Otaknya ligat memikirkan benda yang perlu dia lakukan.
“Betulkah apa yang awak buat ni?” akhirnya soalan itu yang terlontar dari bibir mulusnya. Hafiz mengangguk. Masih meniti senyuman dibibirnya.
“Betul sayang. Memang ini yang saya ingin lakukan. Sebenarnya sudah lama saya mahu buat tapi tidak berkesempatan.” Bibir Hafiz menjelaskan dengan ringkas. Ina seperti rasa mahu tersenyum. Terlupa dia sejenak dengan peristiwa yang berlaku.
Tiba-tiba hatinya bagai terbang diawan biru. Rasa bahagia menyelinap dalam hatinya secara terang dan nyata. Memang ini yang dia tunggukan dari Hafiz sejak dari dulu. Tapi, apakah dia ikhlas melakukan ini atau kerana terpaksa untuk menyejukkan hatinya?
“Saya ikhlas lakukan ini. Saya tidak mahu kehilangan awak lagi. Tolonglah terima, Ina.” Bagai dapat membaca isi hati Ina. Ina bungkam. Terkejut juga dia dengan kenyataan Hafiz itu.
Tangan Ina bergerak perlahan-lahan mengambil cincin itu dari kotak merah itu. Mulut Hafiz makin luas mengukir senyuman. Dia terasa bahagia tika Ina menyarung cincin itu dijarinya. ‘Jiran’ sebelah yang melihat tersenyum. Mereka turut berasa bahagia. Senyuman tidak habis-habis terukir dibibir mereka berdua. Hafiz terasa mahu menjerit. Menjerit bahagia. Menjerit kerana Ina masih mahu menerima dia. Akhirnya, kedua-dua mereka tersipu-sipu malu.
Tika itu, telefon Ina berdering. Tercari-cari telefon dalam beg tangan hitamnya. Direnung skrin telefon itu. Terpapar nama Rina. Ibu jarinya menekan punat hijau lalu telefon tekup ditelinga.
“Macam mana?” serbu Sarina.
“Waalaikumusalam. Bertuahnya punya kawan. Sanggup kau tipu aku?” jerkah Ina. Namun tidak berbekas dihati Sarina. Lagi, dia mengekek ketawa adalah. Ina pula terasa turut mahu ketawa. Senyuman dibibir ditahan. Hafiz merenung dengan gaya menggoda.
“Terpaksalah. Kalau tak jangan harap kau nak datang. Macam mana? Okey tak?” tanya macam tanya harga barang. Mahal ke murah? Apa punya kawanlah.
“Okey kepala otak kau. Siaplah kau kalau ada depan aku nanti. Kau di mana sekarang?” matanya membulat. Hafiz tersenyum sambil tangan menyeluk poket.
Sarina menyambung tawanya. “Ada dirumah akulah. Di Alor Star.”
“Bertuah punya kawan. Cakap nak berjumpa dengan aku tapi orang yang nak berjumpa dengan aku rupa-rupanya nun jauh disana. Eeee...geram betul aku. Nasib kau memang baik, tak ada depan aku. Kalau tak dah lama aku ganyang-ganyang kau. Lumat-lumat aku kerjakan. Buat belacan.”
“Hish, pekak apa minah ni. Aku tanya, okey tak?” sergah Sarina pula. Geram betul bila soalan yang ditanya tidak berjawab.
“Okey apanya?” hujung nadanya perlahan. Dipandang Hafiz yang tersenyum. Ina mengetap bibir malu.
“Alah, buat tak tahu pula. Kau dengan Hafiz macam mana sekarang?” macam tahu tahu saja dia dan Hafiz sudah baik. Malah, lebih baik dari baik.
“Okeylah.”
“Okeylah? Macam tu aje?”
“Habis tu kau nak macam mana lagi?” sergah Ina. Hafiz menggaru lengannya.
“Manalah nak tahu, yang lebih daripada biasa ke...” meleret suara Sarina. Ina sudah tersengih sampai ke telinga.
“Yalah kau. Nantilah aku cerita. Sibuk aje nak tahu hal orang.”
“Mestilah nak sibuk. Hal kawan aku. Okeylah. Jangan lupa pula. Siaplah kau kalau lupa. Aku pergi gendang-gendangkan rumah kau. Biar pekak terus.”
“Eleh, berani ke tu? Aku letak aje kucing depan rumah. Susah apa.” Ina sudah tergelak besar.
Sarina mendengus. Dia memang takut dengan kucing. Macamlah kucing tu nak makan dia. Makin galak Ina ketawa apabila mendengar Sarina mendengus.
“Benci betul aku.” Jerit Sarina.
“Padan muka. Dahlah. Nanti telefon balik.” Terus talian mereka terputus.

No comments:

Post a Comment