Saturday, April 3, 2010

bab40

BAB 40
“Ina!”
“Takkanlah cepat betul kau dapat jawapannya.” Perli Adam.
“Bukan! Ina ada belakang aku. Aku rasa dia dengarlah apa yang aku katakan tadi.” Hafiz berbisik.
“Tak faham aku.” Adam masih blur. “Aku dalam kereta. Tingkap aku terbuka. Mesti dia dengar. Baiklah, terima kasih Am. Aku blah dulu.” Tanpa menunggu balasan dari Adam, terus talian diputuskan.
Dibuka pintu kereta lalu dengan pantas dia meloloskan diri dari kereta. Dipandang muka Ina yang sudah merah menahan rasa, marah, geram, sedih dan macam-macam lagi. Hatinya sebak.
Matanya sudah berkaca. “Ina!” perlahan suara Hafiz terkeluar. Dia juga kaget. Kaget dengan kehadiran Ina yang mendadak. Hafiz tahu yang Ina pasti sudah mendengar katanya sebentar tadi. Jika tidak, masakan mata Ina sudah memerah seperti mahu menangis. Tangannya menggenggam penumbuk.
“Ina!” Hafiz cuba meraih tangan Ina. Namun, ditepis dengan agak kasar. Matanya sudah berkaca.
“Sampai hati awak, Fiz. Sampai hati awak buat saya macam ni,” serak suara Ina.
“Ina. Dengar dulu penjelasan saya.”
“Penjelasan apa lagi?! Penjelasan apa lagi?!” jerkah Ina. Suaranya menjerkah tinggi. Nadanya bagai nak runtuh gunung.
Tapi, dia kecewa. Sangat kecewa! Orang yang dia cintai, tidak setia. Paling penting, tidak mencintai dirinya. Dia sangat kecewa. Seluruh jiwanya telah diserahkan pada Hafiz. Seluruh hidupnya, hanya mahu hidup bahagia bersama Hafiz. Namun, perkara itu tidak akan tercapai. Tiada rasa cinta Hafiz terhadapnya. Mana mungkin dia bahagia bersama Hafiz andai tiada rasa itu.
“Tunggu dulu Ina. Biar saya jelaskan.” Hafiz cuba memujuk Ina agar bertenang dan mendengar penjelasannya. Pandangannya redup.
“Jelaskan apa lagi Fiz?! Cakap! Jelaskan apa?!” jerkahan Ina mendiamkan Hafiz. Mulutnya terkatup rapat. Lantai menjadi mangsa renungan matanya.
“Cukuplah, Fiz. Cukuplah dengan mendengar kata-kata awak dan juga pesanan awak malam tadi. Saya dah begitu jelas.” Nadanya bertukar rentak perlahan. Air mata sudah berderai. Perlahan-lahan menuruni pipi gebunya yang agak tembam.
Hafiz mengangkat muka. “Apa maksud awak?”
Hafiz terasa ganjil. Malam tadi? Apa yang dia kata malam tadi? Mengapa Ina berkata begitu. Apa yang dia katakan semalam?
“Pesanan yang saya agak awak hendak hantar pada Rina.”
BUM! Terasa bongkah batu terhempap diatas kepala Hafiz. Matanya membulat. Jelas terkejut. Ina yang mendapatnya? Kenapa pula Ina yang mendapatnya? Bagaimana Ina mendapatnya? Hafiz tertanya-tanya. Bagai dapat membaca fikiran Hafiz, Ina menyambung kembali.
“Ya. Saya yang mendapatnya. Awak tersalah hantar pada saya. Awak hendak saya bacakan? Kejap ya...” menderam suaranya. Ina membuka beg tangan lalu mencari telefon bimbitnya. SMS yang Hafiz tersilap hantar itu, dia simpan.
Setelah beberapa saat berlalu, dia mendapat telefon bimbit miliknya, lalu membuka folder mesej. Lalu, dibaca mesej itu kuat-kuat.
“Rina. Seperti yang awak maklum, saya sudah berpunya, iaitu Ina. Apa yang bakal saya katakan ini, memang apa yang saya rasa. Sebenarnya, saya menyayangi awak. Hanya awak yang saya sayang. Bukannya orang lain, juga Ina. Saya tak tahu bila perasaan ini bermula. Sedar-sedar saja, sudah lama hati sata terpaut pada awak. Mesti awak terkejut dengan kata-kata saya. Terkejut? Memang saya terkejut. Malah, bukan lagi terkejut tapi terperanjat seperti kena renjatan elektrik.” Dengan geram Ina menjerkah lagi.
Giginya berlaga atas dan bawah. Menanda geram yang sangat. Matanya sudah membeliak merah. Marah! Perkataan marah bukan lagi sesuai buat Ina sekarang. Dia terasa dipermainkan. Terasa dipergunakan. Hancur luluh hatinya. Sekarang hatinya luka. Luka yang amat dalam. Sukar dia rasakan untuk sembuh. Sukar dia untuk menerima mesej yang Hafiz tersilap hantar malam tadi. Tapi, dia sudah dengar pengakuan dari mulut Hafiz sendiri tadi. Jadi mahu apa lagi dia ragu-ragu.
“Sebenarnya...sebenarnya...” Hafiz tergagap. Tidak tahu mahu berkata apa lagi. Dia sudah terkantoi. Sekarang dunianya terasa gelap. Rasa mahu putar kembali masa. Tapi mustahil dia boleh buat begitu. Dia tertunduk merenung lantai. Macam lantai itu boleh tolong dia.
“Sebenarnya apa? Cakap! Sebenarnya awak cintakan Rina, kan? Dari dulu lagikan?” asak Ina lagi. Direnung tepat anak mata Hafiz.
“Bukan macam itu...”
“Habis! Macam mana lagi? Macam mana lagi?” sampuk Ina. Suaranya kejap rendah kejap tinggi. Kadang tenggelam dalam tangisannya.
Hafiz, entah kali yang ke berapa, terdiam. Kembali merenung lantai. Tidak dia berani untuk bersemuka dengan Ina. Tidak dia berani untuk bertentang mata dengan Ina. Tidak sanggup melihat kepedihan hati Ina. Tidak sanggup melihat hati Ina yang terluka. Dia memang tidak sanggup.
“Kalau pun awak tak sayang saya, tak cinta saya, apa salahnya awak lepaskan saya dari dulu. Tidaklah saya mensia-siakan hidup saya kerana awak. Tidaklah saya menolak cinta orang lain yang lebih tulus mencintai saya. Rupanya saya tertipu selama ini. Disangka cinta awak benar benar tulus dan ikhlas tapi palsu belaka. Menyesal saya mengenali awak. Menyesal bercinta dengan awak. Sesungguhnya memang menyesal.”
Ina memusingkan badan untuk pergi dari situ. Hatinya sakit melihat wajah Hafiz. Tangkas tangan Hafiz mencapai lengan Ina namun Ina lebih pantas mengelak. Akhirnya, tangan Hafiz hanya mencapai angin lalu.
“Jangan awak berani jumpa saya lagi. Hubungan kita setakat ini saja!” kata putus dari Ina mengejutkan Hafiz. Jelas riak terperanjat diwajah Hafiz yang putih. Matanya membulat. Enggan percaya dengan apa yang dikatakan Ina. Tetapi, itulah yang telinganya tangkap. Bibirnya ternganga.
“Selamat tinggal.” Ucapan dari Ina mengesahkan perkataan yang keluar dari mulut Ina yang menderam. Segera Ina pergi dari situ.
“Ina!” jerit Hafiz memanggil Ina yang menapak laju pergi dari situ. Ina pula meneruskan langkahnya tanpa menoleh lagi. Dia menangis. Tangisannya berpanjangan bersama langkahnya yang semakin laju.
Dia tidak peduli lagi dengan panggilan Hafiz. Dia meneruskan langkahnya menuju entah ke mana. Hatinya sakit. Sakit sungguh! Benci dia dengan Hafiz.

“Fiz, berapa lama kau nak macam ni? Dah sebulan benda tu berlalu.”
Suara Puan Ezah, mak Hafiz, menyapa telinga Hafiz. Namun tidak dia endah. Puan Ezah menayang muka risau. Sebulan perkara itu berlalu. Sebulan juga dia putus dengan Ina. Tidak Puan Ezah sangka dengan berita itu.
Dia terperanjat besar mendengar berita yang keluar dari mulut besan tak menjadinya itu. Mereka telah putus hubungan. Bercinta bagai nak rak, lepas tu putus. Pelik! Tika mereka berdua bergaduh di depan garaj rumahnya, dia dan yang lain tiada. Pergi ke rumah kenduri taman sebelah.
Dipandang wajah sungul Hafiz. Tidak terurus diri Hafiz. Balik dari sekolah terus masuk ke bilik. Tiada waktu bermesra dengan keluarga yang lain. Bila ditanya kenapa selalu berperangai begitu, katanya penat. Tapi mereka tahu yang Hafiz sebenarnya menanggung rindu pada Ina. Namun begitu, Hafiz masih menafikannya.
“Macam mana lagi, mak? Hafiz macam mana pula? Hafiz beginilah. Macam mana lagi.” Hafiz bersuara lemah namun dengan nada cuba menyakinkan Puan Ezah.
Puan Ezah mengeluh lemah. Dia risau dengan keadaan Hafiz. Tidak terurus! Rambut dibiar berserabut. Jambang tidak dicukur. Hati tuanya risau. Risau dengan perangai Hafiz yang begitu. Berbuih mulutnya menasihati Hafiz agar lupakan apa yang berlaku dan teruskan hidup.
“Begini kamu kata. Cuba kamu tengok rupa kamu dicermin. Macam orang mati bini. Teruk! Tak rupa macam orang.” Marah Puan Ezah.
Berkerut dahinya marah. Garis-garis tua dan marah kelihatan di dahinya. Wanita berusia 50 tahun itu memendam rasa. Rupa kulitnya walapun putih namun berasa risau melihat anaknya yang bagai dunia nak kiamat. Teruk betul rupanya!
“Biarlah mak.”
“Biar? Macam mana mak nak biar kalau rupa kamu yang macam kambing beranak kembar. Kelat aje memanjang. Kalau rupa kamu yang macam kera dapat hadiah tak apalah juga.”
Hafiz mendiamkan diri. Hanya itu yang dia tahu lakukan. Katil yang Hafiz sedikit berkeriuk setelah Puan Ezah menghenyak punggungnya disitu. Sebentar tadi dia berada dimuka pintu. Diselak sedikit kain batik yang dipakai agar sedikit selesa duduknya. Dipandang anaknya, Hafiz semula.
“Kamu kena hadapi kenyataan ini. Dah sebulan kamu putus tunang dengan dia. Berapa lama kamu nak begini? Berapa lama kamu nak bermuram durja? Yang dah lepas tu biarlah. Usah dipandang lagi. Kamu perlu buat sesuatu.” Nasihat Puan Ezah. Hafiz berasakan itu salahnya. Salahnya kerana memusnahkan hati Ina.
Baru dia sedar! Baru dia sedar yang sebenarnya dia mencintai Ina. Benar apa yang dikatakan Adam. Dia hanya menyuka dan berasa selesa dengan Sarina. Tapi, bukan cintakan Sarina. Hanya Ina yang bertakhta dalam hatinya. Dia silap! Dia silap membuat percaturan. Disangka hatinya milik Sarina, tapi Ina yang memiliki kunci hatinya. Dia memang silap!
Tapi sekarang bagaimana mahu memujuk hati Ina? Bagaimana mahu menerangkan rasanya pada Ina, andai panggilannya tidak dijawab? Bagaimana lagi dia mahu lakukan? Dia tidak punya cara lagi. Otaknya tidak dapat berfungsi dengan sebetulnya. Terasa terkalih saja otaknya. Hampir biul!
“Apa lagi yang Fiz boleh buat, mak? Semuanya dah berakhir. Tak ada apa lagi yang boleh Fiz buat mak. Semuanya dah terlambat.”
“Belum terlambat lagi, anakku. Semuanya belum terlambat. Masih ada masa lagi untuk itu. Kamu benar-benar sayangkan Ina?” Hafiz mengangguk lemah. Wajahnya masih seperti terkena sembelit.
Puan Ezah mengeluh perlahan. Deru nafasnya menyapa pipi Hafiz. “Kalau kamu sayangkan dia, kamu kena rebut kembali hatinya. Terangkan pada dia apa yang berlaku. Jangan kamu putus asa. Jika kamu berusaha sedikit, pasti dia akan jadi milik Fiz. Sebenarnya, dia masih sayangkan Fiz. Kalau tak masakan rupa sembelitnya macam Hafiz.” Seloroh Puan Ezah. Cuba menceriakan anaknya.
Taktiknya berkesan. Sedikit terukir senyuman dihujung bibirnya. Hatinya sedikit berbunga mendengar restu ibunya yang tidak secara langsung tetapi tersirat. “Tengoklah apa yang Fiz mampu buat.” Dia berkata begitu setelah melihat wajah Puan Ezah yang penuh yakin. Dia tidak mahu memberi harapan palsu pada Puan Ezah. Dia tahu Puan Ezah benar-benar mahukan Ina menjadi menantunya.
“Jangan tengok saja. Rugi kalau kamu melepas. Usaha bersungguh. Tiada yang mustahil. Faham?” deram Puan Ezah. Hafiz hanya mengangguk sambil mengeluh. Bibirnya mengukir senyuman. Dia akan berusaha memenangi hati Ina kembali. Seperti yang dia buat dulu.

Ina memegang telefon bimbit nokia Classic. Dia menatap skrin telefon itu. Kembali bergenang air matanya. Melihat gambarnya bersama Hafiz. Tika dulu bila dia dan Hafiz bersama. Sekarang? Tidak lagi!
Separuh jiwanya pergi. Sedih menyelubungi hatinya. Digenggam erat telefonnya. Matanya berderai dengan air mata. Perlahan-lahan air jernih itu menuruni pipinya yang tembam. Terasa retak seribu hatinya tatkala mendengar ucapan Hafiz sebulan lalu. Walupun sebulan sudah berlalu, tetapi ayat-ayat yang menghiris hatinya sering terngiang-ngiang ditelinganya.
“Kenapa? Kenapa Hafiz? Kenapa kau buat aku macam ni? Apa salah aku sampai kau buat begini? Apa salah aku sampai kau hancurkan hati aku?” tangisan demi tangisan makin terserlah apabila jiwanya mengingati kata-kata Hafiz.
“Apa dosa aku sampai kau musnahkan impian aku? Cakap! Apa dosa aku pada kau? Cakap! Aku nak tahu apa yang aku buat pada kau sampai kau hancurkan hati aku macam ni sekali,” digenggam erat telefon bimbit yang memapar gambarnya bersama Hafiz. Terasa seperti menggenggam leher Hafiz.
Jiwanya luluh dengan apa yang berlaku namun terselit jua kerinduan pada Hafiz jauh disudut hatinya. “Mengapa aku masih merindui dia setelah apa yang dia lakukan pada aku? Mengapa?” Ina bertanya seolah-olah Hafiz berada disitu. Seolah-olah Hafiz dari dalam gambar itu boleh bercakap dengannya.
“Kau memang tak guna!” jeritnya seraya mencampak telefon ke dinding dan berderai telefon itu.

No comments:

Post a Comment