Saturday, April 3, 2010

bab39

BAB 39
Perlahan-lahan kereta milik Hafiz memarking di garaj rumahnya. Kereta dimatikan. Dia menyandar tubuh pada kerusi. Perlahan bibirnya menghela keluhan. Dipicit-picit kepalanya. Mata masih terpejam. Terasa letih dan sakit. Sakit hati. Memang sakit hati!
Perkara yang dilihat sekejap tadi, memang menyakitkan hati. Dengan sekuat hati, Hafiz menghentak stereng kereta. Bergegar kereta dan stereng itu. Kuatnya hentak...
“Macam mana boleh jadi begini?” dia melontar soalan namun tidak ketahui pada siapa. Pada dirinya, mungkin. Deringan telefon bimbit miliknya, memaksa dia membuka mata. Mata tertacap pada skrin telefon itu. Adam! Punat hijau ditekan.
“Ya. Ada apa?”
“Hai, macam marah aje aku telefon? Apa yang tak kena pula?” tanya sepupunya bernama Adam.
“Tak adalah. Aku tak ada mood sikit.” Rasa bersalah juga pada Adam kerana buat acuh tak acuh. “Tak ada mood? Selalunya waktu cuti macam ni, mood kau seronok sampai kalah musang yang jumpa ayam. Apa yang tak kena pula ni? Ada masalah dengan Ina ke?”
Baru dia teringat! Sepatutnya sekarang dia berjumpa dengan Ina. Dilihat jam ditangan. Lewat sejam! Mampus! Hafiz bakal diletupkan dengan C4. “Alamak!”
“Apa yang tak kena pula? Dari tadi lagi aku bertanya. Tapi tak jawab pula.” Sungut Adam.
“Aku terlupa temu janji dengan Ina.” Deras suaranya berbunyi.
“Aku dah agak dah. Mesti ada kena mengena dengan Ina.” Balas Adam selamba. “Tadi bukan sebab itulah. Ina mesti bengan dengan aku. Siaplah aku malam ni. kena bambulah.” Ditepuk dahinya. Kepala tersandar pada kerusi.
Pagi tadi, Ina menghantar pesanan agar berjumpa dengannya petang itu. Hafiz bertanya kenapa mahu berjumpa, tidak pula Ina membalas. Pelik juga dia rasa. Selepas berjumpa dengan Sarina tika di Alor Star, dia terus balik ke Sik. Oleh sebab, rasa sakit yang singgah dihatinya, dia terus terlupa akan temu janjinya dengan Ina.
“Padan muka kau. Macam mana boleh terlupa? Selalunya, kalau nak jumpa dengan Ina, berdesup kau hilang dengan cepat, pergi jumpa dengan Ina. Pelik bin ajaib ni. Apa yang tak kena? Apa yang kau fikirkan?”
Hafiz terdiam. Ada benar juga apa yang Adam katakan itu. Mulutnya terkunci rapat.
“Apa yang tak kena dengan kau ni? Senyap pula bila aku tanya. Tidur dah ke?” sindir Adam. Faham sangat dengan temannya itu yang memikirkan kata-katanya itu.
“Aku ada lagilah.” Lemah suaranya.
Sekarang giliran Adam mengeluh.
“Kau ni kenapa? Asyik mengeluh aje dari tadi. Kau ada masalah ke dengan Ina?” tanya Adam. Mahu mengorek hati temannya itu, yang gusar apa entah.
“Aku...aku...”
Adam menanti dengan penuh debaran.
“Tak tahulah Am. Hati aku sekarang ni berbolak balik.”
“Apa yang buat hati kau berbolak balik tu?” tanya Adam prihatin. Hafiz mengeluh lagi. Macam berat saja dari keluhannya itu.
“Entahlah. Aku rasa macam tawar hati pada Ina aje.”
“Kau suka orang lain, kan?” serkap Adam.
Hanya keluhan dari bibir Hafiz yang kedengaran. “Siapa yang kau suka tu?”
“Entahlah Am. Aku sendiri keliru dengan perasaan aku. Kadang-kadang aje ingatkan Rina tu.”
“Oh, namanya Rina. Aku kenal ke?”
“Tak. Anak murid aku dulu. Kawan Ina juga. Sekarang ni hati aku pening. Tak tahu perasaan sebenarnya. Hati aku jadi penat.”
“Biar aku tolong kau. Sebenarnya kau hanya suka Rina tu. Bukan kau cintakan dia. Ina orang yang kau cinta dan sayang. Memang hati kau rasa macam tawar. Tapi biasalah dalam perhubungan. Kau memaksa hati kau mengingati Rina. Sedangkan pada Ina, hati kau rela ingat pada dia. Hati kau sebenarnya keliru dengan pemaksaan kau. Kau paksa hati kau untuk ingat pada Rina dan kau berasa selesa bersama dengan Rina. Sebab itulah kau berasa, kau jatuh cinta pada dia.”
Hafiz setia mendengar bicara yang terbit dari mulut ‘dokter cinta’ itu. Pakar betul Adam dalam hal percintaan ini. Walaupun, dia masih lagi bujang trang tang tang. Gaya bercakap macam sudah ada bini seorang.
“Entahlah...” ucapnya berserta keluhan.
“Kau jangan asyik mengeluh aje. Cuba kau tenangkan diri kau, kemudian tanya diri kau. Siapa yang kau lebih sayang? Siapa yang kau lebih cinta? Kau pasti akan mendapat jawapannya. Tidak pun, kita punya Allah S.W.T. Kau buatlah istikharah. Minta petunjuk. Jangan asyik nak mengeluh saja.” Adam berkata dengan nada tinggi. Geram juga dia dengan perangai Hafiz yang hanya mengeluh.
Kali ini, Hafiz senyap. Dia seperti tersedar dari sesuatu. Matanya membulat.

No comments:

Post a Comment