Saturday, April 3, 2010

bab43

BAB 43
Encik Ariff duduk bersila diatas lantai diruang tamu. Dia melihat orang yang lalu lalang. Kalut kesemuanya. Kalut menyediakan kelengkapan untuk majlis kahwin anaknya. Dia sebenarnya agak keletihan. Tadi saja, sudah lima kali mengangkat beras-beras untuk esok dan beberapa lagi kerja yang tidak patut dia lakukan pada usianya. Tapi, dia mahu turut terlibat. Nanti apa pula kata orang lain. Hanya tahu mengarah orang tapi dia sendiri duduk saja.
“Ayah. Nak air teh tak?” tanya Amir. Secawan teh yang berada diatas dulang ditunjuk pada Encik Ariff. Hanya tinggal secawan saja lagi.
“Boleh juga.” Tanpa berlengah terus tangannya mencapai cawan itu. Dihirup perlahan air teh itu. Menikmatinya. Amir berlalu dari situ. Entah ke mana dia pergi. Menghilang sebalik pintu rumah.
Diletak perlahan cawan itu disisinya. Encik Ariff memandang sekeliling. Tidak dia perasan akan kehadiran Nadya bersama anaknya, Fasha. Dia melabuhkan punggung diatas lantai. “Ayah. Rina nak datang pukul berapa?” tanya Nadya. Disuruh anaknya itu duduk. Fasya menurut tanpa bantahan.
“Entahlah. Nadya ada call dia?” tanya Encik Ariff kembali. “Tak ada pula. Tapi semalam, dia ada cakap agak petang nanti dia sampailah. Pergi pada ayah sayang. Tengok dia buat apa. Rasanya ayah ada dibelakang rumah.” Arah Nadya pada Fasya. Kanak-kanak berumur lima tahun itu menurut. Sekejap saja sudah hilang dari pandangan.
“Barang hantaran dah siap?” tanya Encik Ariff. Pandangan masih lagi pada luar pintu rumah.
“Dah siap. Baru aje siap. Nikah pukul berapa ayah?” tanya Nadya lagi. Maklumat dia kurang jelas. Dengar kata petang ini tapi tidak ada tanda-tanda petang itu. Barang hantaran pun baru siap sekejap tadi.
“Malam nanti. Lepas Isyak. Kamu pergi ke nanti?”
“Tak rasanya. Siapa lagi yang pergi?” dia turut memandang ke luar rumah.
“Ibu pergi rasanya. Abang Amir dengan bini dia lepas tu Kak Dayah dengan laki dia. Mak cik-mak cik kamu yang lain nak pergi katanya.” Dipandang menantunya itu.
“Bila pengantin laki nak sampai? Dia orang duduk rumah siapa?” tanya Nadya lagi. Dia menguap. Letih gamaknya. Cepat-cepat dia menekup mulutnya.
“Asar nanti katanya sampailah. Mak andak kamu rela nak jadikan rumah dia sebagai homestay. Rumah mak andak kamulah rasanya.”
Nadya diam. Tidak tahu nak tanya apa lagi gamaknya. Dipandang belakang. Terasa ada orang dibelakang. Tiada siapa pula.
“Mana Rina ni?” dia mendesah. Encik Ariff memandang Nadya. Pelik! Dari tadi asyik bertanya Sarina.
“Yang kamu ni dari tadi asyik bertanya pasal Sarina kenapa? Kamu ada berjanji apa dengan dia?” kedua-dua keningnya terangkat. Bibirnya sedikit terjuih.
“Nadya ada tempah baju dengan dia. Katanya nak bawa sekali. Alah, baju keluarga tu. Keluarga kita yang pakai sedondon tu.” Encik Ariff mengangguk faham. Baju boria kaum keluarga.
“Abah. Mak yong cari abah.” Sapa seseorang dari arah belakang Nadya. Hidayah buat muka menyampah. Nadya dan Encik Ariff menoleh serentak.
“Eh, apasal pula dia nak cari aku?” tanya Encik Ariff pelik.
“Entah. Agaknya nak pinjam duit.”
“Hai, takkan kaya raya pun masih nak pinjam duit? Bankrap dah ke?” tanya Nadya sindir. “Agaknya.” Sampuk pula Hidayah.
Encik Ariff rasa mahu ketawa pun ada mendengar ayat dari anak dan menantunya. Menyampah sungguh dia orang dengan mak yong. Sebenarnya, siapa pula yang suka dengan mak yong itu. Hanya Datin-Datin yang dia kenal saja yang menyukainya. Yang lain, hampeh.
“Dia kat mana?” tanya Encik Ariff. Tidak mahu memanjangkan ayat kutuk mengutuk dari anak dan menantunya.
“Ada di luar. Buat apa entah. Jual saham dunia gamaknya.” Sempat lagi Hidayah mengutuk. Encik Ariff tergelak kecil.
“Panggil dia masuk. Ingat ayah ni kuli dia ke, sedap-sedap nak pergi dekat dia.”
“Okey.” Terus Hidayah menghilang dibalik pintu. Sayup-sayup kedengaran jeritannya memanggil mak yong. “Nadya ke dapur dululah. Nak tengok ibu tengah buat apa. Nanti bising pula orang tua tu kalau Nadya tak ada.” Bingkas dia bangkit lalu menapak pergi dari situ. Lenggang-lenggoknya diperhatikan dengan mata kasar Encik Ariff.
Dia termenung seketika. Dan datang ke bersama Sarina? Dia tertanya-tanya. Tepukan dibahu mengejutkan Encik Ariff. Segera dia memusing ke kanan. Mak yong sedang tersengih dan menayang gigi. Dia berbaju kebaya nyonya. Melaram sakan ah! Kendurinya esok oi...
“Hah! Apa yang tersengih macam tak cukup gigi ni? Ada gigi yang tukar dengan keluli ke?” usik Encik Ariff. Cemberut terus riak wajah mak yong. Muncung mulut macam gajah tak cukup umur saja.
Ketawa berdekah-dekah Encik Ariff melihat adiknya itu muncung berdepa-depa. “Orang mengusik sikit pun tak boleh. Nak apa yang cari abang ni?” tanya Encik Ariff. Dia mengetap bibir. Menunggu butir bicara dari mulut mak yong.
“Sajalah cari abang. Tak boleh ke?” tanya mak yong sambil menjeling.
“Boleh ah. Tapi yong tu kalau cari abang bukan ada kerja lain. Nak bergosiplah tu. Tak pun nak cerita pasal orang sekeliling.” Sindir Encik Ariff. Dijeling balik pada mak yong. Aik? Lawan jeling menjeling ke?
“Benci betul cakap dengan abang ni...”
“Dah tu yang cakap dengan aku lagi, apahal? Rindu?”
“Tak adanya nak rindu. Buang masa aje.”
“Yalah tu. Hish, dari tadi dok merepek. Cakap ajelah apa yang yong nak cakap. Kalau tak abang nak belakang. Nak tengok kerja yang belum dibuat lagi. Kalau nak harapkan kau, hari kenduri bolehlah.” Sindir Encik Ariff lagi.
“Ada cerita pasal Dan.” Tidak dia ambil dengan sindiran Encik Ariff.
“Ini yang buat aku tak sedap hati ni. Apa hal pula budak tu?” hatinya mula tidak senyap dengan senyuman yang meniti dibibir mak yong. Meluat juga dia kadang-kadang dia dengan senyuman jahat itu.
“Sebenarnya budak Dan tu kita dah kenal dia dari kecil lagi.”
“Apa maksud yong?” tanya Encik Ariff lagi dengan tergesa-gesa.
Senyuman makin lebar dibibir mak yong. “Abang kenal tak siapa dia sebenarnya?”
“Hish, soalan berbelit betul kau ni. Kenal la. Kawan Rina. Kau sendiri pun pernah jumpa dia kan masa kenduri kesyukuran tu dulu? Takkan tak ingat? Hai, dah lupa ingatan ke kau ni? Eh, betullah. Kau mana sempat nak berkenalan dengan dia. Kau sibuk dengan aktiviti datin-datin kau tu. Kenduri adik beradik kau ni manalah kau nak pergi. Pergi pun dah hujung malam.” Sempat lagi dia memerli adiknya itu.
Apa lagi? Mak yong terus menjeling. Berbekas juga dihatinya. Namun tidak sangat dia ambil peduli.
“Dan bukan seperti yang kita sangkakan.”
“Siapa pula dia? Mafia? Ke penyamun? Eh, abang okey aje. Janji dia tak tinggal sembahyang dahlah.” Main-main pula Encik Ariff. Mak yong menampar bahu abangnya. Tergelak Encik Ariff.
“Dia tak cakap ke siapa ayahnya?” mak yong cuba mengorek lagi.
“Tak pula. Lagipun tak pula aku tanya. Yang kau sibuk nak tahu ni kenapa?”
“Adalah. Kejap ya...” mak yong mencari sesuatu dalam tas tangannya. Tidak lama kemudian, dia menjumpainya. Sekeping foto lama diserah pada Encik Ariff. Pada mulanya, Encik Ariff teragak-agak mahu menyambut foto itu. Tapi, setelah didesak mak yong, dia menyambut juga.
Dia tersentak. Foto keluarganya bersama keluarga Ahmad. Matanya membulat. Dia terpaku. Hatinya tiba-tiba diterjah rasa hiba dan rindu. Rindu pada sahabat karibnya itu. Orang yang lalu lalang disebelah tidak menjadi perhatian.
“Ma..ma..mana kau jumpa gambar ni?” tergagap Encik Ariff bertanya. Tangannya mula menggeletar.
“Terjumpa dalam laci dirumah yong. Entah macam boleh terjumpa entah. Abang kenal tak budak ni?” tangannya menunjuk ke arah seorang budak yang agak gempal tubuhnya dan berambut petak. Budak itu berseluar pendek dan berbaju lengan pendek.
Encik Ariff seperti pernah tengok budak itu. Ada iras-iras Dan. Atau memang Dan? Benak Encik Ariff bertanya. Memang macam Dan. Dia pun sudah lupa nama anak-anak Ahmad. Hanya tahu rupa tapi sudah kabur. Memang lama tidak berjumpa. Sangat lama.
“Apa yang yong cuba nak bagi tahu abang?” perlahan dia bertanya. Kedengaran lemah saja suaranya.
“Kalau abang nak tahu itulah Dan.”
“Dan?” ulang Encik Ariff dengan rasa tidak percaya.
“Ya. Itu Dan. Kawan Rina. Anak abang Ahmad. Dia dah tipu kita abang. Rina dengan Dan tak bagitahu pun siapa dia sebenarnya. Dia orang ada rancangan ke?” tanya mak yong, pura-pura terfikir. Jarum dia mahu cucuk!
Mata Encik Ariff masih terpaku pada gambar itu. Tidak beralih langsung. Tegang saja wajahnya. Mak yong pula tersenyum suka.
“Rancangan apa yang kau maksudkan? Abang tak fahamlah. Rancangan Koridor Utara tu ke?” Nadanya perlahan, namun sempat lagi berseloroh.
“Manalah saya nak tahu. Itu rancangan dia orang. Kalau tahu, saya tak tanya abanglah. Abang tak musykil ke tengok mereka asyik berkepit aje.” Jarum cuba dicucuk lagi.
Encik Ariff terdiam. Terfikir juga dia. Tapi, yang dia tahu mereka berdua memang rapat dan dia ‘merestui’ mereka. Dia juga menyukai Dan. Pandai ambil hati orang tua.
“Itu abang tahulah. Lagipun, abang suka dengan Dan tu. Sebenarnya, apa yang kamu cuba sampaikan ni? Cuba cakap tu bagi jelas sikit.” Marah Encik Ariff.
“Dan ni adalah anak kepada abang Ahmad. Abang tak ingat ke? Kenapa tiba-tiba Dan muncul? Kenapa tak dari dulu dia muncul?”
Suara mak yong menerjah gegendang telinga Encik Ariff. Berbekas dihatinya.
“Pelik betullah. Lepas tu, siap rapat lagi dengan Rina. Macam ada agenda tersembunyi, disebalik perkenalan ni.” Suara mak yong terus menerus menerjah benak hati Encik Ariff yang terdiam sambil memegang foto lama itu. Matanya merenung gambar itu. Lama.
Dia memerhatikan Dan dan Ahmad silih berganti. Dia sayangkan Ahmad. Dari dulu lagi. Ahmad seperti abangnya. Mereka kenal sejak kecil lagi. Mungkin sebab itu dulu mereka sangat rapat.
“Maksud kamu?” lemah Encik Ariff bertanya. Mak yong menarik nafas sekali sebelum mula berbicara.
“Dia macam nak buat sesuatu pada abang. Macam nak balas dendam. Entah apalah yang abang Ahmad dengki sangat dengan abang ni. Tak habis dengan perasaan hasadnya tu.” Dijeling sejenak Encik Ariff.
Berubah wajah Encik Ariff. Pandai betul mak yong berlakon. Suaranya seperti mengambil berat akan hal abangnya, Encik Ariff. Padahal, jauh mangkuk dari singki.

Panas terik matahari, tetap tidak membangunkan Sarina dari lenanya. Dia mengantuk sangat. Letih. Siang tadi dia bekerja dulu sebelum boleh pulang ke rumah untuk kenduri.
Seorang mamat sebelahnya dari tadi asyik merenung dan meneliti wajah Sarina. Sarina pula tidak sedar diperhatikan dengan begitu mendalam. Lena sedap sangat! Tak ingat dunia kalau matanya mula buat over time untuk tahi mata.
‘Baru sekarang aku dapat tengok wajah dia dengan puas. Kalau dulu, huh, nak dekat pun, dia dah sebatu lari dari aku,’ desis hati Dan. Dia berhenti di perhentian Gurun dulu. Lagi setengah jam barulah sampai ke Sik. Namun, dia agak keletihan kerana memandu dari KL. Dari Kuala Lumpur terus ke rumah Sarina. Dari situ dia memandu kereta Sarina. Pada mulanya, Sarina ingin memandu kerana khuatir Dan keletihan, tapi setelah bertekak dengan Dan, dia melepaskan juga.
Sarina bergerak-gerak sedikit. Cepat-cepat Dan mengubah posisi agar lebih selesa. Dia tidak mahu Sarina menyedari dia diperhatikan sebegitu rupa. Sarina memang tidak suka kalau ada orang yang memerhatikan dia sebegitu. Tambahan pula, kalau lelaki. Lagi dia menyampah.
“Amboi sedap-sedap tengok orang macam nak telan ya. Belasah kang, baru tahu beza antara koko dengan coklat.” Sergah Sarina. Dan tersentak. Dia tidak tahu Sarina pura-pura tertidur.
Dan tergagap. Tidak tahu berkata apa. Mulutnya kejap terngang, kejap terkatup. Mahu bersuar tapi tidak keluar pula suaranya. Sarina tergelak. Kantoi juga Dan. Gagap! Padan muka!
Dan buat muka merajuk. Dia memandang depan. Dalam kereta pun, boleh bergurau lagi. Nasib baik baru sampai. Kalau tidak panaslah Sarina di dalam kereta. Begitu juga Dan yang setia menanti Sarina untuk berjaga.
“Pasan muka buat lagi macam tu. Dah tahu Rina tak suka orang buat macam tu, buat juga.”
“Alah, manalah nak tahu, Dan ni special kes. Dikecualikan.”
“Yalah tu. Kenapa pula nak kena dikecualikan?”
“Yalah, Dan kan...mmm...apa orang kata tu...” digumam bibirnya. Sarina sudah tersengih.
“Apa?” soal Sarina.
“Mmm...ahm kekasih.”
“Perasan!” jerit Sarina. Kembang juga hatinya mendengar kata-kata Dan. Macam tak percaya pun ada.
“Betullah.”
“Tetap perasan.”
“Yalah. Eh, tak nak sembahyang ke?”
“Sembahyang apa?” tanya Sarina pelik.
“Zohorlah. Nak habis dah pun waktunya.” Ditunjuk jam ditangan. Menala Sarina melihat. “Kenapa tak gerak?” marah Sarina. Namun nadanya masih terkawal. Berkerut muka Dan.
“Dah tengok Rina tidur macam baby. Lena macam tak ada apa yang berlaku.” Bela Dan.
“Yalah, tapi geraklah Rina. Rina pun kena sembahyang juga. Ee, geram betul.” Tangan yang agak panjang disua ke belakang, mengambil sebiji beg yang berisi telekung.
“Manalah nak tahu.” Lontaran nada yang lemah dari Dan, membuatkan Sarina terhenti dan merenung Dan. Pandangan Dan dihala pada sebuah lori di depan mereka tetapi agak jauh.
“Eleh, eleh. Merajuklah tu.” Sarina ketawa mengejek. Dan masih mendiamkan diri. Pandangan masih dibuang pada lori yang tidak bergerak itu. Diatasnya, terdapat beberapa buah motosikal. Mahu diedarkan.
“Dan.” lembut suara Sarina menyapa gegendang telinga Dan. Bergetar juga jiwanya. Tapi dibuat seperti biasa. “Merajuk konon. Dahlah. Nak pergi sembahyang dulu. Nanti kita pergi makan ya.” Sedikit bereaksi memujuk. Mahu tergelak pun ada. Macam-macam perangai betul dengan Dan ni.
Pintu kereta dibuka lalu melolos keluar dari situ. Ingin segera menunaikan solat. Dan mengikuti langkah Sarina. Dipandang Sarina dari arah belakang. Dia tersenyum. Keras hati betul. Selamba saja tinggalkan Dan yang tengah ‘merajuk’. Bukannya nak pujuk. Dibiarkan saja. Buat dunno aje. Dan tergelak kecil sambil menggeleng.
Buat seketika Dan mengeluh. Penat juga memandu. Dari Kuala Lumpur ke Alor Star, kemudian dari Alor Star ke Sik. Penat betul! Padan muka! Sarina hendak bawa, dia pula yang tak bagi.
Dia tergelak mengenangkan dia hampir bergaduh dengan Sarina tadi.
“Macam-macam gaya betul awek aku ni.” Selamba Dan berkata.
Tidak lama kemudian, Sarina kembali. Dibetulkan tudung buat seketika semasa berjalan ke kereta. Pandangan Dan tertala pada Sarina. Direnung penuh kasih sayang. Hatinya sudah dimiliki. Tidak lain tidak bukan ialah Sarina. Telah lama hatinya dicuri.
Pintu kereta terbuka. Dan tersentak dari lamunannya. Dia cuba buat seperti biasa. Terjengul kepala Sarina. Hanya beg yang masuk ke dalam kereta. Diletakkan diatas kerusinya. Dan merenung. Pelik! Kenapa letak beg aje? Dia tak masuk pun.
“Tak nak turun makan ke?” tanya Sarina bagai tahu apa yang berlegar di dalam minda Dan. Baru Dan tahu.
“Lapar ke?” soal Dan. Sebenarnya dia pun lapar. Dari pagi tadi belum makan lagi. Sanggup tak makan semata-mata hendak berjumpa dengan kekasih hati lebih awal.
“Laparlah juga. Makan pagi tadi aje. Tengah hari mana ada makan sebab nak bersiap.” Balas Sarina perlahan.
“Siapa suruh tak makan.” Eleh, padahal dia dari pagi tadi lagi. Kutuk Dan sendiri.
“Dah nak bersiap. Dan juga yang kata, kalau Dan sampai terus bertolak.”
“Bertolak memanglah lambat.” Sarina faham sangat dengan maksud Dan. Dia tersengih.
“Hish, Rina cakap betul-betul dia buat main pula. Belasah kang baru tahu.” Siap dengan jelingan lagi.
Terus Dan tergelak. “Suka sungguh belasah orang. Nanti kalau Dan jadi suami dialah, macam manalah gamaknya. Agaknya hari-hari kena belasah.” Seloroh Dan. Sarina menjeling lagi.
“Nak pergi ke tak ni? Asyik main-main aje dari tadi.”
“Naklah. Jom. Dan pun lapar ni. Mana makan lagi dari tadi.” Terus dicapai dompetnya diatas dashboard. Berkerut dahi Sarina.
“Tak makan lagi dari tadi?” tanya Sarina tatkala Dan sudah keluar dari kereta. Kereta lalu dikunci. Dan merenung Sarina lalu tersenyum.
“Yalah. Nak jumpa dengan awek punya pasal,” masih dia tersenyum. Sarina menjeling, lagi. Suka menjeling sungguh dia ni.
“Jomlah. Kalau lama di sini, bakal merepek lagi banyaklah. Sudahlah yang lawak Hello Kitty punya. Bukan best pun.” Dan tergelak besar. Dipegang perutnya yang berotot.
“Dia yang merepek kata kat orang.” Balas Dan. Kini, mereka sedang berjalan menuju ke deretan restoran dan juga kedai runcit. Mereka melewati beberapa buah kedai. Ingin melihat apa yang ada dulu, kemudian, baru buat keputusan. Bandingkan harga dulu. Macam iklan pengguna bijaklah pula.
“Nak nasi lemak ke?” tanya Dan setelah mereka lalui dihadapan restoran yang menunjukkan nasi lemak dan beberapa jenis lauk lain. Masakan ala kampung. Tak kurang juga yang segera.
“Entahlah.”
“Hai, lapar tapi tak tahu nak makan apa?” tanya Dan pelik. Perut berjenama apa ni?
“Manalah nak tahu. Selalunya Rina sebat aje apa yang ada.”
“Nak makan masakan kampung ke?” soal Dan lagi. Tergeleng-geleng kepala Sarina tidak tahu.
‘Nak makan apa? Semuanya aku melantak aje. Takkanlah nak melantak depan Dan? Kalau dia tengok, reject terus aku kang....” desis hati Sarina. Perutnya sudah berkeroncong untuk Dan, tapi tak tahu nak makan apa.
Dan merenung sambil kening kiri terangkat. ‘Ni manusia ke apa ni? Tak tahu nak makan apa....’ bisik hati Dan pula.
Sarina kelihatan sedang meninjau lauk-pauk yang ada. Kelakuannya diperhatikan Dan. Lauk ayam masak merah. Mata Sarina tertacap pada lauk itu. Ditelan air liur. Nampak sedap saja. Dan memerhati Sarina. ‘Suka ayam masak merah ke, mak cik ni?’ getus hatinya.
“Ambil ajelah kalau nak. Takkan nak tengok aje?”
Sarina tersentak disergah begitu. Hampir dengan telinga dia pula tu. Rasa nak lempang-lempang saja si Dan. Tak guna betul! Main sergah-sergah tepi telinga saja. Dijegilkan biji matanya pada Dan.
Jejaka itu hanya tertawa kecil.
“Ya, akak. Nak apa?”
“Bagi nasi kosong satu.”
“Dua nasi kosong, ya.” Sampuk Dan. Lapar jugalah tu. Budak lelaki itu mengangguk lalu beredar. Sarina buat tidak tahu dengan Dan yang turut menyampuk. Dan juga turut menjenguk kepala, ingin melihat lauk yang ada.
Tidak lama kemudian, mereka beredar dari situ setelah membayar harga makanan dan minuman. Tempat duduk berhadapan restoran itu yang menjadi pilihan mereka.
Tika Sarina baru hendak menganga mulut, Dan bersuara. Dia terhenti.
“Tak nak baca bismillah dulu ke oi...” sindir Dan. Sarina sengih-sengih. Malulah tu! Ditekup mulut dengan tiga jari tengahnya. Dan tergelak terus. Macam singa tengah sakit perut dia tergelak.
“He..he..he..” hanya itu yang mampu Sarina keluarkan. Selebihnya hanya tersengih.
“Terlupa. Lagipun lapar sangat.” Jawab Sarina.
“Kalau ya pun bacalah bismillah dulu.” Pesan Dan. Sarina tersengih malu. Tidak sampai setengah jam mereka selesai mengadap nasi. Bukan setakat mengadap, siap ‘mentekedarah’ lagi. Jari lagi dijilat. Lapar punya pasal, jari sanggup dijilat sampai licin.
“Dah siap?” tanya Dan. Wajahnya ditegangkan. Sarina yang memandang sekeliling terus beralih arah pada Dan. “Dahlah. Tak nampak ke orang dah siap basuh tangan ni.” Bebel Sarina. Dan tersengih.
Sarina menjeling. “Suka sangat jeling. Korek biji mata kang baru tahu.” Ugut Dan.
“Koreklah kalau berani.” Sekarang dijegilkan mata pula. Siap dengan jelingan separuh maut. Mulut herot sudah. Dan rasa mahu ketawa besar tapi ditahan. Nanti orang kata macamlah dia seorang yang ada girlfriend.
“Betul ni? Dan kalau bab-bab korek mengorek ni, no hallah. Takut Rina aje yang lari tak cukup jalan raya.” Dan terasa nak main-main. Dia sedikit bangun. Bersedai mahu mengorek mata Sarina.
Sarina menyeringai. “Larh...tak nak pula. Tadi bukan main beria-ria lagi cabar orang. Menyerah kalah ke” Dan senyum pisang.
“Benci betul.” Terus Dan ketawa. Tapi, masih dibawah kawalan kementerian ‘empunya badan’.
“Tak berasa nak bertolak lagi ke?”
“Betul ke nak bertolak lagi? Jenuhla kita bertolak. Esok belum tentu sampai lagi.” Sindir Dan. Sarina salah ayat lagi. Sarina rasa macam nak gigit saja kepala Dan. Tapi, orang ramai bertempiaran lari pula nanti, melihat dia berjalan dengan hantu ‘kepala kena gigit dengan duyung cantik’. Pakat-pakat histeria pula nanti!
“Hish, cakap lama-lama dengan Dan boleh jadi gila dibuatnya. Jomlah. Nanti sampai malam, tak sempat pula nak buat benda lain. Kak Nadya dah resah rasanya. Baju dia ada dengan Rina.”
“Okey, okey. Tapi, dengan syarat.”
“Apa pula syaratnya? Nak buat benda ringkas macam tu pun nak kena bersyarat-syarat. Apa syaratnya?”
“Bagi Dan sebuah ciuman dulu.”
“Nak kena penumbuk?! Ada juga yang sampai sana nanti bengkak mata kang.” Sergah Sarina tapi perlahan. Dan sudah ketawa terbahak-bahak. Nasib baik kawasan rehat itu banyak orang. Jadi, tenggelamlah sedikit suara Dan dengan bunyi bising.
Tanpa berlengah terus Sarina bangun dan berjalan. Hentak kaki lagi. Tanda geram. Dan menggeleng-geleng kepala. Dia juga turut bangun akhirnya. Dia tidak cuba menyaingi Sarina. Dibiarkan Sarina berjalan dulu. Dia agak ketinggalan jauh dari Sarina hingga Sarina hilang dari pandangan. Sampai dikereta Dan tertanya. Ke mana Sarina pergi? Aik? Balik tumpang teksi ke? Ke tumpang UFO?
Dia buat keputusan untuk menunggu dulu. Sekejap saja dah lesap. Kerat kaki baru tahu. Hampir lima minit dia menunggu. Dia mula resah. Tapi, resahnya tidak lama sangat. Kelibat Sarina menuju ke kereta ditangkap mata Dan. Dia menghela nafas lega.
“Rina ke mana?” tanya Dan sebaik saja Sarina sampai ke kereta. Dahinya berkerut menahan geram.
“Ke tandas kejap.” Perlahan Sarina menjawab.
“Lain kali beritahulah pada Dan nak ke mana pun. Jangan buat orang risau.” Nadanya rendah. Tidak mahu Sarina marah atau merajuk.
“Maaflah Dan. Tak sempat nak bagitahu. Dah tak tahan.” Bela Sarina. Rasa bersalah menyapa hatinya. Kesian pula dia pada Dan yang risau tentang dia. Redup pandangan Sarina. Cuba menyejukkan hati Dan. Dan mengeluh. Hembusan nafasnya sejuk.

1 comment:

  1. nape da x ada smbungan nye?nape da x ada smbungan nye?

    ReplyDelete