Saturday, April 3, 2010

bab41

BAB 41
Sarina pening memikirkan panggilan dari Hafiz malam tadi. Bagaimana dia mahu melakukan perkara sebegitu? Dia belum pernah buat macam tu? Otaknya ligat memikirkan rancangan yang entah bila bakal dilaksanakan.
Tangannya menongkat dagu. Matanya merenung skrin laptop. Gambarnya bersama Dan semasa di Langkawi yang berlatar belakangkan ditepi jeti pada waktu malam. Namun fikirannya tidak berada disitu. Dibetulkan tudungnya seketika. Kejap digaru kepala kejap mulutnya menghembus nafas kasar. Macam-macam reaksi dilakukannya.
“Apa yang perlu aku lakukan? Dia dah minta tolong. Takkanlah tak nak tolong. Lagipun dia cikgu aku. Hubungan mereka pun retak hampir kerana aku juga. Nak buat macam mana sekarang ni?” dia mengaju soalan itu pada dirinya sendiri. Dia mengeluh. Bibirnya mencebik.
“Kamu ni kenapa? Bercakap seorang diri. Ada yang merasuk ke?” sapa seseorang dari arah belakangnya. Sarina menoleh dengan tangkas dek kerana terkejut.
“Oh, Encik Hairul. Ingatkan siapa tadi. Buat saya terkejut saja. Tak ada apalah. Saja cakap seorang-seorang.” Terus ayat cintun terkeluar dari bibirnya.
Encik Hairul tertawa kecil mendengar. Sarina terjongket kening. Pelik! Apa hal pula Encik Hairul tiba-tiba gelak. Macamlah dia buat lawak. Hujung bibirnya sedikit menyerengot. Terkutik juga hatinya.
“Kamu ni. Ada-ada aje.”
“Ada apa-apa yang saya boleh bantu, Encik?” tanya Sarina. Selalunya kalau Encik Hairul memerlukan bantuannya, dia akan berjumpa dengan Sarina. Setiausahalah katakan. Mata Sarina memandang sampul yang Encik Hairul pegang.
“Saya nak kamu taip surat ni semula. Ada yang tak kena ejaannya. Nanti bila dah siap letak atas meja saya.”
“Baiklah.”
“Ah, lupa nak tanya. Kamu ada masalah apa tadi?” tanya Encik Hairul. Berkerut dahinya. Apa jua yang sedang dia fikirkan. Sarina yang tadi memandang sampul itu, terus mengubah pandangannya pada Encik Hairul yang berdiri.
“Oh, tak ada apa-apa sangat. Hal kawan saya aje. Putus cinta. Dia minta tolong saya.” Ringkas dia bercerita.
“Putus cinta? Kenapa? Minta tolong apa?”
‘Tanya banyak betul mamat seorang ni,’ getus hati Sarina.
“Entah saya pun tak clear sangat sebab putus tu. Dia minta tolong saya sambungkan mereka kembali.”
“Yang minta tolong tu lelaki ke perempuan?” soalnya lagi.
“Lelaki.” Jawabnya malas. Diurut-urut seketika lengannya yang berlapik dengan kot.
“Macam mana yang boleh terputus?”
‘Ai? Bos aku ni apahal? Interesting semacam aje,’ omel hati Sarina.
“Entahlah, Encik. Saya pun tak tanya pula.”
“Hmm. Tak apalah. Saya pergi dulu.”
“Encik nak ke mana?” jeritnya sedikit apabila Encik Hairul agak jauh darinya.
“Kenapa? Kamu nak ikut ke?” seraya Sarina mencebik. Lupa dia seketika yang Encik Hairul itu adalah bosnya. Encik Hairul yang melihat tergelak. “Saya pergi jumpa girlfriend.”
“Okey.” Jawab Sarina bagai tidak punya perasaan. Dari jauh Encik Hairul tergelak. Dia mengeluh semula, memikirkan hal Hafiz dan Ina. Kenapalah dia juga yang terlibat? Bencinya!
Tidak semena-mena dia teringat perbualannya bersama Hafiz.

“Rina kena tolong saya. Kali ni memang saya perlukan pertolongan Rina.” Serbu Hafiz sebaik saja terdengar suara Sarina memberi salam. Namun, tidak pula dia jawab.
“Kena tolong apa?” berkerut dahinya. Pen ditangan bermain-main diatas kertas kosong.
“Tolong pulihkan hubungan saya dengan Ina. Saya telah bersalah terhadap Ina. Bolehkan, tolong saya?” tanya Hafiz penuh simpati. Suaranya seperti ayam berak kapur.
Kesian pula Sarina mendengarnya. “Kenapa pula saya pula yang kena tolong?”
Hafiz mengeluh. “Kamu yang paling rapat dengan dia.” Kena juga jawapan itu pada Sarina. Dia terdiam. Gerak tangan masih bermain-main.
Mursyi dari tadi bersilih gantin pandangan dengan wajah Sarina yang muncung mulutnya dan kertas kerja diatas mejanya. Telinga juga dipasang. Sibuk saja mahu tahu.
“Apa yang cikgu nak saya tolong?” perlahan suaranya menyapa telinga Hafiz. Berbunga hatinya mendengar kata-kata yang amat diharapkan untuk terbit dari bibir Sarina. Dia sudah tidak tahu untuk berbuat apa lagi untuk kembali pada Ina. Fikirannya buntu. Jalan mati yang dia temui!
Kemudian, dia teringat pada Sarina. Pasti Sarina dapat menolongnya. Sarina jarang sekali menolak permintaan untuk menolong orang lain. Dia paling suka andai dapat meringankan bebankan orang lain.
“Tolong jumpakan saya dengan Ina!”
“Tahulah. Nak buat macam mana?”
“Saya tak tahu, Rina. Fikiran saya buntu sekarang ni. Saya dah tak tahu nak buat apa sekarang ni. Semuanya tak menjadi.” Sarina mengangguk sambil mengeluh.
“Apa yang cikgu buat pada Ina, sampai dia tak mahu jumpa cikgu?” tanya Sarina ingin tahu. Bukan cuba menjaga tepi kain orang, tapi perlu untuk dia tahu. Senang kerjanya untuk mempertemukan mereka berdua. Itulah, masa ada buat macam tak peduli saja, bila dah tidak ada, baru terhegeh-hegeh nak cari.
Hafiz mengeluh dulu sebelum mula bercerita. Sarina yang mendengar tergamam. Takkanlah sampai begitu sekali. Rasa macam telinganya tersilap dengar pun ada. Di garu-garu telinga walaupun tidak gatal.

“Hoi, apa yang dimenungkan tu?” tanya Syie. Dari tadi dia memandang Sarina menongkat dagu termenung. Jarang dia berperangai begitu. Sekali dia termenung pasti berat.
Tangan di tegak atas meja Sarina. Mata Syie yang sedup memandang Sarina. Sarina tersentak. Diberi pandangan ‘baby’ pada Syie. Macam banduan tak bersalah.
Syie yang menyedari pandangan Sarina itu, tergelak dengan kuatnya. Rasa nak bergegar bangunan itu. Musyi yang rasa terganggu memandang dari ekor mata melalui cermin matanya. Ingin melihat apa yang berlaku. Nasib baik Encik Hairul tak ada. Kalau tak dah lama rasanya kena jerkah. “Hish, gelak tu bernadalah sikit. Ini macam puntianak sakit perut aje bunyi.” Lagi galak Syie gelak mendengar kata Sarina.
Tangan diperut menahan rasa senak. “Sudah sudahlah tu. Nanti tak pasal-pasal terkencing kat sini.” Syie baru saja hendak berhenti, namun terbantut setelah mendengar ayat Sarina lagi. Dia tergelak lagi!
“Macam manalah kawan tu tak berhenti gelak, dah Rina keluar ayat power punya. Sudahlah mak cik seorang ni senang gelak.” Omel Mursyi.
Sarina tergelak kecil. Faham dengan bicara Murysi. Sebenarnya memang sengaja dia buat begitu. Cuba melupakan seketika soalan yang Syie kemukakan tadi. Malas dia hendak bercerita hal orang. Cerita orang jangan dijaja. Mendatangkan keaiban pada orang itu, tidak kiralah hal kecil atau besar.
“Bukannya akak tak kenal saya, kan saya ni cepat gelak. Mudah sangat nak gelak.” Jawab Syie dalam sisa tawa. Dia berdehem-dehem. Suaranya sudah serak-serak basah.
“Itulah. Kan suara dak tak ada. Gelak sangat kuat kuat. Macam nak runtuh langit kalau dengar Syie gelak.” Bebel Mursyi. Sarina hanya lebih suka memerhati.
“Sebenarnya dari tadi lagi dah tak ada suara. Agaknya banyak sangat bercakap. Itulahkan, kalau banyak sangat bercakap susah juga. Kalau tak banyak bercakap pun susah juga. Nanti ada maklumat yang tak sampai. Kalau maklumat tak sampai, nanti tersilap information pula.”
“Banyak cakap oi.” Sergah Sarina. Terus Syie terdiam. Baru dia perasaan, dia terlebih bercakap tadi.
Senyuman meniti dibibir mereka bertiga. Tidak lama kemudian, pejabat itu bergema dengan tawa mereka. Terbahak-bahak mereka ketawa. Sarina menunduk sambil ketawa manakala Mursyi tersengguk-sengguk menahan tawa.
Beberapa minit selepas tawa mereka bergema, keadaan kembali hampir tenang. Masih ada sisa tawa yang kedengaran. “Tak jadi kerja kalau macam ni.” komen Sarina.
“Kau ada buat kerja ke? Aku tengok tadi termenung aje.” Sahut Syie.
Sarina geram betul. Pada dirinyalah. Dia terdiam.
“Apa yang kau menungkan tadi?” tanya Mursyi pula. Kali ini agak deras nadanya. Apa yang perlu dia katakan? Cerita hal sebenarnya? Tak payah! Sudahlah ada sangkut paut dengan dirinya. “Fikirkan hal kawan.” Jawapan paling selamat!
Dia pura-pura mengemas meja. Syie dan Mursyi memandangnya. Buat muka ‘believe it or not’. Sarina masih mampu mengawal raut wajahnya supaya kelihatan ber’warranty’.
“Siapa kawan kau? Aku kenal ke?” tanya Syie lagi. Sarina sudah menduga Syie akan bertanya soalan itu. Sibuk betul dia mahu tahu.
“Kau tak kenallah.” Terangguk-angguk kepala Syie. Malas dia hendak bertanya lagi. Bukannya kenal pun. Lainlah kalau dia kenal. Pasti dia akan bertanya lagi. Sarina tersenyum. Nasibnya baik Syie tak bertanya lagi. Kadang-kadang, Syie masih lagi bertanya lagi, walaupun dia tidak kenal.
“Kau dengan Dan macam mana sekarang?” tanya Syie lagi. Dia ni tak ada kerja ke? Dari tadi duduk di depan meja Sarina. Agaknya kerja dia sudah siap. Syie kalau buat kerja memang pantas. Cepat saja sudah siap.
“Macam mana pula? Okey aje aku rasa.”
“Okey? Tak ada apa apa ke? Kot kot ler dah naik taraf bintangnya.”
“Bintang apa pula ni? Hish, pening aku dengan bahasa kau. Simbolik sangat. Kalau pun nak bermetafora, tak payahlah sampai tahap tiga yang kritikal tu.” Selamba Sarina komen. Tangan masih mengemas meja yang berselerak dengan kertas-kertas yang belum tentu diguna lagi. Matanya menjeling pada Syie. Dia pula hanya tersengih.
“Ala buat buat tak faham pula. Ni aku nak terang pada kau sikit. Satu bintang adalah kenal gitu gitu aje. Dua bintang kalau kawan. Tiga bintang pula kalau kau dengan dia kawan karib. Empat bintang kalau jadi kekasih dan lima bintang kalau dah jadi bini.” Terang Syie sambil bermain-main dengan hujung jarinya.
Mulut Sarina terherot. Terpaku dia sejenak. Gerak langkah kerjanya terhenti. Kemudian, digeleng-gelengkan kepala. Mursyi sudah tersenyum. Syie tertanya-tanya.
“Untuk pengetahuan kau, berbintang-bintang dah. Cakap dekat aku, bintang apa kau nak? Bintang yang empat segi? Bujur? Bulat? Separuh bulat? Suku bulat? Cakap dekat aku. Aku boleh tolong kautkan dilangit dengan tongkat memancing.” Balas Sarina. Terjongket kening Syie. Biar betul minah ni? Dasyat nak mampus sampai berbintang-bintang.
Musyi sudah ketawa kecil namun ditahan agar mereka tidak mendengar. Lawak mendengar jawapan ‘bintang’ Sarina. Pelik betul dunia Sarina. Melaun punya dunia! Chaiyok!
“Amboi, perli aku nampak. Aku tarik telinga kang baru tahu.” Ugut Syie.
“Dah kau nak tahu sangat tahu. Sibuk ajelah hal orang. Ni kau tak ada kerja ke?” tanya Sarina, melihat senang lenang Syie.
Pantas Syie tepuk muka dengan tangan. “Alamat, surat yang bos suruh, aku belum buat. Okeylah, aku pergi dulu. Bye.”
Laju dia bergerak ke tempat duduknya yang tidak jauh sebenarnya dari meja Sarina. Sekejap saja sudah sampai. Mursyi dan Sarina menggelengkan kepala sambil tersenyum. Tahu sangat dengan perangai Syie. Bersembang sampai lupa tugasan yang perlu dibuat.

No comments:

Post a Comment